کد مطلب:231694 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:223

در حد زانی
3- حضرت رضا علیه السلام فرمود: خداوند متعال از این جهت زنا را حرام فرموده كه از آن فساد و گناه تولید می گردد، و در اثر آن قتل نفس و كشتار پیش می آید، و نسب مردم درهم می ریزد و خانواده ها از هم متلاشی می شود، و اطفالی كه از آن فساد تولید می گردند بدون تربیت و مربی می مانند، و فسادهای دیگری كه بر این كار مترتب است در جامعه پیش می آید.

4- محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در جواب مسائل من نوشت:

علت اینكه خداوند متعال تهمت زدن به زنان پارسا را حرام كرده و نسبت دادن زنا را به آنها تحریم فرموده از این جهت است، كه شوهران آنها در مورد اولاد خود به شك و تردید گرفتار نشوند، و درنتیجه ارتباط خانواده ها از هم گسیخته نگردد، و موضوع ارث باطل نشود، و مردان به كودكان خود نظر خوبی داشته باشند و آنها را تربیت كنند، و روی هم رفته جامعه گرفتار فساد و تباهی نگردد.

5- محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در پاسخ سؤالات من نوشت:

علت اینكه خداوند متعال در موضوع زنا چهار شاهد طلب كرده و در سایر حقوق دو شاهد از این جهت است كه خواسته در مورد زنا كه مربوط به حفظ و



[ صفحه 751]



حراست ناموس است شدت به خرج دهد، زیرا در این جا موضوع قتل در بین است، و نفی نسب فرزند به پدر و میراث به میان می آید، و اگر شدت و دقت نبود جامعه فاسد می شد و هرج و مرج پیش می آمد.

6- محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در پاسخ مسائل من نوشت:

علت اینكه زانی را باید به شدت بزنند از این جهت است، كه وی مرتكب زنا شده و بدنش لذت برده است، و زدن را برای عقوبت زانی قرار داده تا وی عبرت بگیرد و دیگران هم عبرت بگیرند، و بدانند كه زنا و تجاوز به ناموس از بزرگترین جنایات و گناهان می باشد.

7- محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در پاسخ مسائل من نوشت:

علت اینكه خداوند متعال شهوت مردان را با مردان و زنان را با زنان حرام فرموده، از این جهت است كه اگر این كردار ناپسند در میان جامعه رواج یافت دیگر مردان دنبال زنان و زنان دنبال مردان نخواهند رفت، و نسل بشر منقطع خواهد شد و نظم جامعه درهم خواهد ریخت و دنیا را فساد خواهد گرفت.